Hytta september 2014

Hytta september 2014
Hytta september 2014

mandag 22. august 2011

Joda, forandring fryder!

Lars og jeg dro på hytta seint fredag. 12-åringen skulle tilbringe helga hos besteforeldrene sine, så det lå an til å bli ei effektiv arbeidshelg. Værmessig var vi i grunnen heldige - lørdag var det grått og trist, så det var prima innejobbevær!

Veggene i stua ble beiset. Vi hadde prøvd oss litt fram med forskjellige farger, alt fra drivved, valnøtt til kalkhvit. Den kalkhvite fikk for mye sjøhyttepreg etter vår mening. På Roger Samdals hytteside fant jeg en resept som passa  bra på plankebiten jeg hadde tatt med hjem. Det var to deler drivved og en del valnøtt.  Men på stueveggen i hytta ble fargen for blå. Jeg blanda da i en del til med valnøtt, og der satt den! Vi ble såre fornøyd med denne fargen:

Kanskje ikke den beste gjengivelsen i motlys, men fargen endrer jo seg litt etter hvilket lys den får.

Vinduene fikk kledning, så nå er det bare maling som gjenstår. Kledningene er smalere enn det vi egentlig liker, men siden vinduene tar mye av plassen på den forholdsvis smale veggen, valgte vi omramming som ikke ble så "voldsom".  Vi håper vi valgte riktig!

Vinduet på det ene soverommet ble også ferdigstilt. De tre innerdørene fikk første strøk med Lady oljemaling glans 40.  Det viser seg at den blir for blank, så andre strøk blir med glans 15.  Det vil nok passe bedre til de matte, nøttebrune veggene. På bildet gjør jo blitzen sitt til at det ser ekstra blank ut.

Vi fikk revet overdelen av "barløsningen" før vi dro hjem søndag ettermiddag. Når nederste del også blir revet, kan jeg beise den siste veggen.

Taket har vi vært litt ambivalent til. Vel, det er nok jeg, det. For etter å ha malt noen takbord, fant jeg ut at dette ikke går. Altfor mye arbeid for nakken og skuldrene mine, så jeg la inn et godt ord for litt smale takplater, noe min bedre halvdel godtok. Som tidligere nevnt, ligger ikke takbordene tett i tett, de ligger som terrassebord. Mellom bordene ser vi antydningen til plasten som ligger oppå. Men nå har vi igjen endret mening - takpanelene blir malt likevel. Eggehvite, som dører og karmer. Men det blir Lars som gjør dette arbeidet. Jeg klarer det ikke. Nå slipper vi å tenke på å få fraktet opp flere pakker med takplater.  Det blir mer enn nok å kjøre med trillebår likevel! 

Legg til bildetekst
Jeg har problemer med å få bildene dit jeg vil, så nå gir jeg opp for i kveld!  Får ikke lastet opp nytt bilde etterhvert som jeg får dem inn i bloggen, men må publisere, så redigere for å få lagt inn nytt. Får vel øve litt mer!

1 kommentar:

  1. Brukte du panelbeis med 2deler drivved og 2 deler valnøtt?

    SvarSlett