Hytta september 2014

Hytta september 2014
Hytta september 2014

torsdag 9. mai 2013

Malesesongen er igang!

Auda....!  Er støl i høyre skulder og arm.  Fant fram 10-litersbøtta med Drygolin oljedekkbeis på hytta idag, og den har klart overvintringa godt. Glemte hele bøtta (var ca. halvparten igjen) i høst, og den stod i uthuset i hele vinter.  Etter å ha tatt bort noen cm med snerk, var beisen like god.

Uthuset har hatt den lysegrønne, værbitte fargen helt til idag. Vi rakk ikke male i fjor. Mot den ene uthusveggen stablet vi ved sist høst, og da kom vi liksom ikke til med malekosten. Nå har vi malt den ene langsida og kortsida, og veden flyttes over til den malte sida ved neste anledning.  Da står de to neste veggene for tur.


Veggene var svært tørste, men vi synes Drygolin dekker godt, og er god å påføre.  Døra og vindskiene skal bli eggehvite, likens som hytta og grillhytta.

Har en annen maleoppgave også denne våren.  Pappa laga seg en hvilestol da de eide hytta. Den er tung som bare det, og passer best å stå på ett sted. Den er tilpasset hans størrelse, men heldigvis kan Lars bruke den også. Den har stått ute ett par vintre, og malingen er flasset av. Nå har jeg skrapt og pussa vekk løs maling, så nå er den klar for ett par strøk med tjærebrun.  Vurderte om den skulle være brun eller eggehvit, og landa på den mørke fargen.  Hadde hytta stått ved sjøen, er det ingen tvil om at den hadde blitt lys.


Stolen går an å legge bakover, og fothvileren skyves da framover, som på en badenbaden-stol.

Det ble bare ei overnatting på hytta denne uka.  Jobb i morgen (ikke fri på innklemtdagen), og lørdag kjører vi og henter hjem 19-åringen som har tilbrakt dette skoleåret på Trøndertun folkehøyskole.  :))


4 kommentarer:

  1. Tenker det blir fint med nymala uthus,stolen er jo bare tøff:-)
    Vi venter på å sette igang med litt beising på hytta vi også,men det er så mye råtten snø enda på Hemkjølen at det ble beising av terassen hjemme istedet.
    Synes det er koselig å stå på hytta å beise:-)

    Ha en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk! :) Ja, jeg synes det meste av slikt arbeid er MYE koseligere å gjøre på hytta enn hjemme! Grunnen til det er nok at det er mye mindre av alt på hytta. Antall kvadrat vegg er adskillig mindre, bl.a. Har tre terrasser her hjemme som snart må få en omgang med vask og olje....! God helg! :))

      Slett
  2. Jeg må bare smile når jeg er innom bloggen din for her finner jeg veldig mange likheter som på hyttene mine. Hva er det med den grønnfargen? Akkurat slik var det innvendig på verandaen på Blåsten også da vi overtok. Ellers har jeg helt samme farger på hytta på Sanoren som dere :-)

    Nå klør jeg etter å komme igang med malekosten på hytta jeg også! Er så moro å se hvor mye finere det blir !

    Gry K

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Gry, vi har hytter som ligner hverandre på mange måter. Jeg får nok ikke helt til den samme lunheten og gode smaken som deg, men noen tips tilegner jeg meg etterhvert!

      Grønnfargen var nok adskillig freshere da den var nymalt. Men nå er det mange år siden veggene ble behandlet, og det merket jeg godt. Vurderer faktisk å prøve en enda mørkere farge når veggene på nytt skal males. Kanskje svartbrun?

      Ja, det er artig å se hvordan møbler og annet blir forandret med ny farge!

      Slett