Hytta september 2014

Hytta september 2014
Hytta september 2014

søndag 22. juli 2012

Før- og etterbilder

Jeg er nå helt i startgropa av ferien, og været fortsetter som det har gjort nå de siste ukene, med regn. I morgen drar vi på hytta, og skal være der i flere dager.  Jeg har laget en liten bildemontasje av bilder som jeg har tatt under oppussingen, og legger dem inn her i bloggen.  De fleste bildene har jeg lagt inn tidligere, men jeg synes det er litt kjekt med før- og etterbilder ved siden av hverandre. Bildene ble store, og dekker både bloggliste og arkiv.  Med vanlig størrelse hadde det blitt vanskelig å se. Her kommer de:












16 kommentarer:

  1. Hei

    Måtte rundt kl 16 pakke sammen rulle og malerkoster, da det begynte å dryppe litt. Var da akkurat ferdig med et strøk med ny farge på hytta.

    Overtatt for en uke siden, liten sak på snaue 40 m2, så raskt å male rundt :-)

    Vi var kommet ganske langt ned i vanntanken, og tenkte å bruke gråværet til å sjekke litt ang vannrensing og muligheter for varmt vann på hytte.

    Søkte på vannvarmer, og bloggen din kom opp som et av svarene. Så mellom matlaging og spising har vi lest fra a til å. Ble jo faktisk oppdatert med nytt innlegg mens vi leste, artig.

    Annen artig detalj var fargevalg, for fargen på hytta vår ble 'tjærebrun' :-) vittig.
    Bare et strøk enda, så skinner litt rødt gjennom, men ser bra ut, kunne jo bare sett på bilder her, så hadde farge valget blitt lettere :-)

    Takk for kjempe blogg

    Håper du holder den oppdatert

    mvh Gerd & Tor Arne

    SvarSlett
  2. Mange takk for veldig trivelig kommentar! :)) Artig at flere pusser opp ei lita hytte! Abonnerer på både "Hytteliv" og "Hyttemagasinet", og der er det stort sett store hytter det skrives om, synes jeg.
    Vi sliter litt med vannvarmeren, og driver stadig og leser oss opp på emnet. Pilotflammen brenner, men det kommer knapt lunkent vann i springen. Vi skal først prøve å montere gassflaska nærmere varmeren, før vi kjøper en regulator som slipper gjennom mer gass enn vanlig. Vi har ikke hatt så mye bruk for varmeren ennå, men når dusjkabinettet er på plass, må den funke. Foreløpig varmer vi vann på komfyren.

    Vi liker den tjærebrune fargen veldig godt!

    Har dere en blogg? Kommer ikke inn på noe når jeg klikker på navnet. Hadde vært fint å kunne legge den til blogglista, hvis dere har en, da. :)

    Jeg er glad i å skrive, så jeg kommer helt sikkert til å skrive når det er litt å skrive om!

    Igjen mange takk for fine ord!

    Mvh Liv

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg sier som deg, artig at flere pusser opp eldre små hytter. Artig å se før /etterbilder fra hytta deres. Jeg gjorde den tabben at jeg malte panelet. Det angrer jeg på nå. Jeg burde beiset det. Nå lurer jeg på om jeg skal ha litt brent umbra over malingen for å gjøre veggene mer "levende" Men med såpass mye jobb som det er, er jeg glad for at hytta ikke er større.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hilsen! :) Et strøk (med svamp?) med Brent umbra vil jo gi mer liv i veggene, men jeg synes det er pent med malte vegger også! Det er nå engang slik at malt er malt, men med en slags "lasering" vil det jo myke opp litt. Blir spennende å følge med på hva du kommer til å gjøre! Mvh Liv

      Slett
  4. Hei Liv !

    Kan det være at dere har luft i anlegget for vannvarmeren? Les linken nedenfor. Kan det være noe for dere ?

    Istedenfor å la vannet renne i vasken, lot han det renne ut i dusjen, da det ble det høyeste tappepunkt. 20 minutter med rennende vann og vips der kom det varmt vann i massevis!

    http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1039.msg5800#new

    Er jo deilig med varmt vann *S*

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for linken, Vibecke! :) Skal vise dette til Lars. Men du, at det skal renne i 20 minutter, må vel bero på en skrivefeil?? Blir tomt i vår 60-liters vanntank før jeg rekker å komme inn i dusjen, da.... ;)

      Mvh Liv

      Slett
  5. Kjekt å se før- og etterbildene dine på rekke og rad! Det har jo blitt så fint! Jeg synes det er koselig å se igjen litt av det gamle interiøret i den nye hytta. Jeg synes oppgradering av hytter ofte handler om "alt det gamle ut og inn med alt nytt". Jeg liker at noe av "sjela" og historien får lov å bli med videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lise, og takk for koselig kommentar! :) Vi har malt/pusset opp en god del av det som stod på hytta, siden det var helt kurante møbler, og vi har et stykke å gå fra parkeringsplassen og fram til hytta. Kjøkkeninnredninga har vi også malt. Det var et brukt syrebeisa kjøkken som vi kjøpte for å ha på hytta. Et av overskapene ble til servantskap på badet. Hvordan går det med deres hytte?

      Mvh Liv

      Slett
    2. Vi har kasta ut kjøkkenet på hytta i sommer. Det var ikke kurant! Benken var "stå på knærne-lav" selv for meg. Vegger, tak og gulv på kjøkkenet er malt og døra inn til stua er flytta. Ny kjøkkeninnnredning i bjørk fra IKEA og nye hvitevarer. I løpet av neste uke håper jeg det er strøm der igjen.
      Stua har fått ny løsning siden døra til kjøkkenet er flytta. Alle møbler er flytta rundt på, men maling og vindusskifting får komme seinere. Tror vi blir fornøyd med møbleringen nå når spisebordet bla har kommet nærmere kjøkkenet.
      Videre plan for sommeren er å skifte kjøkkenvinduet, rive ytterpanel og isolere før ny panel kommer opp.

      Slett
  6. Dæsken døtte, dokk har fått det fint og gjort mye! Så arti å sjå før og etter bilder :-)
    Har dere lagt gulvbelegg på gulvet? Det så så fint ut.
    Klem
    Brit Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Britt Eva! Mange takk for positiv kommentar! :))

      Ja, vi har lagt gulvbelegg. Valget stod mellom å slipe det gamle tregulvet, legge nytt gulv eller belegg. Valget falt altså på det siste, som vi antok var minst arbeidskrevende. Rullen med 42 m2 gulvbelegg i 4 meters bredde var megatung å frakte på sykkel, men likevel enklere enn å frakte ei tung slipemaskin og aggregat. Og ikke minst, jeg slapp finstøvvaskinga etterpå. Belegget er såpass naturtro, at flere har lurt på hvilket tregolv vi har! :)

      Mvh Liv

      Slett
  7. Så moro med før og etter bildene! Dere har fått gjort kjempemye og det har blitt så fint! Så kult med elg på stoltrekk og liftgardin.

    Artig å lese de andre kommentarene her om at det er flere som synes det er moro å pusse opp små eldre hytter. Da jeg starta med hytteblogging var jeg en av svært få som hytteblogga om gamle små hytter. Veldig moro og nyttig at flere kommer til og at bloggen din er super i så måte! Mange gode praktiske tips å hente.

    Takker også for nydelig kommentar på bloggen min.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker så mye for fine ord, Gry! :) Ja, de fleste hyttebloggene jeg følger, dreier seg om bygging av nye hytter. Man kan finne mye inspirasjon der også, men jeg må nok innrømme at jeg titter oftere innpå blogger som omhandler det samme som det jeg blogger om. :)

      Slett
  8. Det var litt av en forvandling!! Skulle ikke tru at det er samme hytte! Det ble veldig fint, og dere må være kjempefornøyde med innsatsen!

    Nyt dagene i "ny" hytte i ferien:)

    Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Merete! :) Jo, vi er fornøyde! Før vi begynte oppussinga, var jeg ganske bestemt på at jeg ville vi skulle bygge på den lille hytta. Men idag synes jeg vi har fått mye ut av kvadratene, og trenger ikke mer å vaske på og holde i orden! Vi nyter flotte dager i fjellet (til tross for at varmen og sola er tildels fraværende), og jeg har fremdeles to uker ferie igjen! :)

      Slett
  9. Hei. hvilken lakk har dere sprayet messinglysestaket med? Matt eller blank? Hva gjorde dere som forbehandling? Jeg tenger å gjøre det samme med et lignende vi har. Mvh Tor-Åge

    SvarSlett