Hytta september 2014

Hytta september 2014
Hytta september 2014

søndag 13. oktober 2013

Høststemning

Nok ei hyttehelg er over. Værmessig sånn rimelig greit fredag og lørdag, mens de flotte høstfargene utendørs kom virkelig til sin rett i solskinnet idag!  Nydelig, var det!
 
Nå blir dagene stadig kortere, men vi koser oss med masse levende lys inne i hytta!
 

Endelig ble det elggevirlysestake på hytta!  :))  En god kollega ordnet med fire stk gevir til meg, og etter idè fra bladet Hytteliv, gikk jeg igang med liv og lyst. Men du verden så hardt et slikt gevir er!  Kunne jo skjønt det, når man ser hvor voldsomme elger og andre dyr med gevir kan være.  Jeg måtte ha hjelp av min kjære mann for å få skrudd inn skruer der de skulle inn.

I Hytteliv var tre gevir satt sammen med "sårflata" opp, og med god krum.  Siden mine var flatere, ble det vanskelig å få godt feste på lysholderne.  Dermed ble to gevir limt/skrudd sammen flate mot flate, så lyskrona fikk en mer vannrett look.  Tre kjettinger måtte til for å få balanse i stasen.  Limpunktet ble noe kamuflert med bjørkekvister og kongler.  Mulig det ble et adventspreg over denne, men jeg ble veldig godt fornøyd! 

Litt mer høststemning:

5 kommentarer:

  1. Så flott lysekrone :-) har sett den ideen i Hytteliv jeg også, og tenkte og lage meg en, men er ikke sikker jeg har plass. Men med en mann som er elgjeger,og som har skutt to elger i helgen skulle det ikke stå om gevir. Nydelig høststemningsbilder :-)

    SvarSlett
  2. Så koselige bilder :-) Nydelig gevir"lampe". Det var ingen dum idé. Slike lamper er kjempedyre!!!!

    SvarSlett
  3. Mange takk for fine kommentarer, begge to! :))
    En slik lysestake/-krone er jo litt vid og stor, men de gevirene jeg fikk, hadde bare to og tre tagger, så de ble sånn akkurat passe over stuebordet. :)

    Ja Brit Elisabeth, har sett ei ganske stor sånn "lampe" med elektriske lys på på Finn til høystbydende over 25 000 kr.!! Greit nok at det var litt hardt arbeid å få den i stand (bokstavelig talt), men det får da være grenser!! Kanskje kan jeg gjøre det stort med å lage gevirlamper??! He-he.

    SvarSlett
  4. Så moro med gevirlampe! Kjempefin ble den. Kult at alle blir forskjellige siden ingen gevir er helt like synes jeg! Skulle gjerne hatt en slik på hytta men kan nok ikke ha så stor.....kanskje går det an å bare bruke 1 gevir?
    Jeg har lagd norgesglasslamper til hytta men det gjenstår å koble de opp. Må ha litt hjelp til det.

    SvarSlett
  5. Hei igjen!
    Ser at jeg har glemt å svare deg på spm ditt om bruk av kløyver og aggregat på hytta. Jeg vet ikke noe mer om kløyveren enn at den hadde kapasitet på 4 tonn. Det gamle aggregatet mitt står det 2300 i effekt på. Det er så vidt det går fordi startstrømmen ide man starter kløyveren drar veldig mye strøm. Min egen kløyver får jeg ikke til å virke på aggregatet, men den kløyveren har kapasitet på 5 tonn.

    Vet at på Honda aggregater kan man stille inn effekten etter behov, tror dette gir jevnere strøm (mer stabil sinuskurve?). Dette er som du skjønner ikke mitt felt, bare gjort meg noen erfaringer gjennom prøving og feiling....

    Da vi kjøpte nytt større aggregat til Blåsten, ble vi opplyst om at den vanligste feilen er at man ikke kjøper kraftige nok aggregater hvis man ønsker å bruke dem til å drifte ulike type verktøy.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett